Blog de reporter

Ioan Holender despre ediția 2015 a Festivalului George Enescu: ,,Nu se ţine o dată, nu se mai ţine niciodată!,,

Posted in Festivalui George Enescu by gradinaru on Septembrie 3, 2013

1239758_592008254167977_687910969_n[2]
V-am povestit deja în primul post dedicat Festivalului George Enescu din acest an că în ciuda obiceiului şi a regulilor de bun simţ, organizatorii nu au încă niciun leu alocat de Guvern pentru următoarea ediţie, cea din 2015. Deja, în acest an, concursul a fost separat de festival, tot din lipsă de bani.
Am anunţat asta săptămâna trecută, pe blog.
Aşa că duminică, m-am dus la conferinţa de presă organizată cu ocazia deschiderii festivalului și pentru a afla cât de hotărâţi sunt ministrul Culturii şi premierul să aloce bani pentru organizarea ediţiei din 2015. Mi se spusese deja că membri ai Executivului le-au comunicat celor din staff că dacă va mai fi, ,,următoarea ediţie va fi mult, mult redusă.,,
,,Nu avem ok-ul pentru următoarea ediție. Noi nu am primit încă acordul pentru 2015, ori unele orchestre nu mai pot să aștepte după noi. După Berlin (n.m. Orchestra Filarmonică din Berlin) alerg de 15 ani și în sfârșit, în 2015, ar fi venit.,,, îmi spusese şi directorul Festivalului George Enescu, Mihai Costantinescu vineri, după ce declarase acelaşi lucru şi la RFI.
La conferinţa de presă, până la întrebările mele despre buget, ministrului Culturii, Daniel Barbu, a vorbit precum partidul pe vremuri, plin de el, asumându-şi merite excepţionale. L-a mai băgat şi pe Victor Ponta în troaca ignoranţei. Doar două exemple:

,,Am încercat cu sufiecientă energie cred, să fac ca el să fie posibil. (n.m. festivalul din acest an). (…) Pentru a ajunge aici, a fost nevoie de energie, de bunăvoinţa multor
oameni importanţi din sfera politică. Domnul prim ministru a înţeles şi a fost convins de importanţa acestui eveniment.,,

Auzind asta, m-am întrebat de ce spune ministrul Culturii că a fost necesar ca Victor Ponta să fie convins să accepte alocarea de bani pentru festivalul despre care ştie deja tot mapamondul că este un eveniment exceptional de bun. De 6 ani, CNN International difuzează, în schimbul a nici 100 de mii de euro, reclamă Festivalului George Enescu. Asta înseamnă, potrivit unui raport de audienţă al CNN, că reclama a fost văzută în 200 de ţări, în peste peste 268 de milioane de case. În 2009, cu trei luni înainte de deschiderea festivalului, spotul fusese văzut de 10 milioane de europeni de câte 2,3 ori. În total, numai în Europa, spotul a avut 24 de milioane de privitori.
Şi datorită acestei reclame, dar şi organizării impecabile de la Bucureşti, Festivalul George Enescu a devenit cel mai bun brand al României de la zecele Nadiei Comăneci încoace.
Nu mai spun că fiecare ediţie aduce în România, special pentru cele peste 150 de concerte şi interpretări, cel puţin câte 20 de mii de turişti străini. Care cheltuie bani mulţi, iar asta înseamnă venituri la buget.
Aşa că l-am întrebat pe Daniel Barbu de ce a fost nevoie ca premierul să înţeleagă că Festivalul George Enescu trebuie finanţat cum se cuvine (anul acesta Guvernul a alocat 8 milioane de euro).
Mi-a răspuns că nu am înteles eu bine, că nu a spus ce am înţeles eu. Şi a revenit:

,,Domnul Victor Ponta a fost convins, adică s-a convins pe măsură ce treceau lunile, de importanţa acestui festival. Fiecăruia dintre noi ne creşte convingerea şi e nevoie ca un prim ministru, chiar şi eu …era nevoie să mă las convins pe mine însumi, pentru că aşa cum spunea maestrul Holender, este vorba de bani publici.,,

Trageţi voi concluziile!

Cât despre problema finanţării, ministrul Culturii a răspuns în funcţie de cine a ridicat problema. Când am întrebat eu, care pentru Daniel Barbu eram un biet reporter de la un blog de care n-a auzit vreodată (nu că ar fi trebuit), mi-a răspuns:

,,România, din păcate, nu are bugete multianuale. Chiar dacă am vrea să programăm bugetar festivalul din 2015, n-am putea să o facem,, , adăugând că atunci când a ajuns ministru, în decembrie 2012, nu a găsit niciun deviz financiar pentru ediția din acest an.
Invitat şi el la conferinţa de presă, primarul Sorin Oprescu a răspuns în stilul lui:,, Nimeni nu îndrăzneşte să vândă pielea ursului din pădure. Om vedea!,,

Eu m-am oprit cu întrebările, însă directorul artistic al festivalului, Ioan Holender, a intervenit în dialogul meu cu cei doi oficiali:

,,Eu o singură rugăminte am la toţi care au puterea de a hotărâ: cu siguranţă este absolut imposibil ca abia în anul în care se ţine festivalul să se ştie suma bugetară pe care o va primi festivalul, că asta nu există în toată lumea. Dacă aceste contracte nu se fac cel târziu, dar cel târziu, și așa este foarte târziu, dar mă rog…atuncea, salut! Că ei (n.m.marii artiști pe care organizatorii vor să-i aducă la următoarea ediție) nu așteaptă. Până acum, lucrurile au funcționat. Un lucru nu se poate întâmpla: ca să credem noi, adică organizatorii festivalului, că au o anumită sumă şi eu să-mi pun la bătaie numele meu ca garanţie şi după aceea să reducem.,,
Ce a vrut să spună Ioan Holender este că este deja foarte târziu, contractele cu marile orchestre, care au agenda făcută deja pentru următorii doi, trei ani, ar fi trebuit deja semnate, iar banii pentru următoarea ediție să fie deja puși deoparte. Ioan Holender, care este director artistic al Festivalului George Enescu din 2007, onorific, deci neplătit, a precizat totodată că nu a mai fost solicitat să conducă festivalul și în 2015.
După această intervenție a lui Ioan Holender, ministrul Culturii și-a schimbat brusc discursul:
,,Ne angajăm pentru ediţia din 2015, Festivalul George Enescu este o comoară naţională.,,
Discurs care nu l-a convins însă pe Ioan Holender care a revenit :
,,Cuvintele de aur ale ministrului, scrieţi-le cu litere mari, pentru că un lucru e clar: nu e niciun motiv, dar totuşi o spun, nu se ţine odată, nu se mai ţine niciodată!,,

P.S.
Toate aceste declarații denotă încă o dată o lipsă de viziune și o lipsă de respect crunte din partea politicienilor români care s-au obișnuit să facă totul pe genunchi.
La primul concert al festivalului, dirijorul Daniel Barenboim a spus, în româneşte, spre cei trei mii de oameni care îl ovaţionau: ”Festivalul Enescu, în veci!”

Ce credeți? O fi ajuns și la urechile marelui dirijor această dispută jenantă?

Și încă o informație relevantă: la ediţia din acest an vor asista 120 de mii de spectatori plătitori de bilete, români și străini. 90 % dintre bilete fuseseră vândute până în luna aprilie.

 

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Chip E. said, on Septembrie 13, 2013 at 3:03 am

    E jenant si dezgustator. Festivalul Enescu e singurul eveniment care creeaza oarecare vizibilitate Romaniei in lume.Dregatorii astia de doua parale si domnii scurte (de care au fost pline guvernele romanesti) au impresia ca lumea incepe cu ei si e larga atat cat o pricep mintile lor de seralisti descurcareti in viata.
    (Felicitari pentru profesionalist! Am impresia ca a devenit foarte rar in presa romanesca (pe care, e adevarat, nu o urmaresc).

  2. Carmen said, on Septembrie 13, 2013 at 9:29 am

    Mai facem o manifestatie? Ca tot e sezon se pare …


Comentarii

