Blog de reporter

Irak, finish pentru România

Posted in Uncategorized by gradinaru on Iunie 6, 2009

P1180622Deocamdată. După cum arată lucrurile acum, nu pare a mai fi nevoie de vreo intervenţie prea curând. Controlul SUA pare total. Preşedintele nostru spune că a meritat. 350 de milioane de lei cheltuiţi de la buget, profesionalizarea Armatei, întărirea prieteniei cu Statele Unite. Ştie el ce spune, cu siguranţă. Noi poate vom afla de la Arhivele Naţionale mai târziu. Dar şi doi oameni morţi, 14 răniţi, unul dintre militari paralizat pe viaţă. E vorba de Daniel Porumb. Casa lui e doi ani o cameră de terapie intensivă. Pe el l-a răpus inconştieţa unor comandanţi şi sărăcia ţarii. Povestea lui a fost prima de la Reporter Special, în mai 2008.

I-am întrebat pe câţiva militari cu ce s-au ales. Unii au satisfacţia că în sfârşit, au aflat cum e să faci teren pe viu. I-am înţeles. Un reporter care stă la birou, devine un atrofiat. Alţii au pus un bănuţ de-o parte. Alţii au satisfacţia că au construit un puţ pentru nişte irakieni care işi vor aduce aminte toată viaţa că românii au fost cei care le-au adus în sfârşit apa la colibă. Alţii au construit şcoli pentru nişte copii care n-au văzut ciocolata decât odată cu românii. Ştiţi cum e: totul e politic, până la tine. Faci parte din joc, dar nu renunţi totuşi la integritatea personală. Apoi, unii au murit, alţii au ucis.

Joi a fost ceremonia de retragere a trupelor româneşti din Irak. La Tallil, locul în care au dormit, au plâns, au îndurat şi au supravieţuit timp de 6 ani, aproape 7 mii de români. Pentru mine a fost primul drum în Irak.
Norocul meu a fost că Liviu Dochiţa, operatorul de la Reporter Special cu care am fost acolo, e super profi şi m-a lăsat să-mi fac de cap minute bune. Aşa că am reuşit să fac fotografii câte am vrut.

Mai jos câteva:

Foto: Liviu Dochiţa şi Anca Grădinaru

Tagged with:

5 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. explorish said, on Iunie 8, 2009 at 2:36 pm

    cum e in irak, propriu-zis? ce impresie v-a facut la fata locului fata de ce stiati de la televizor si din ziare?

  2. gradinaru said, on Iunie 8, 2009 at 9:01 pm

    eu nu pot da un raspuns complet, pentru ca am fost doar intr-o vizită foarte scurtă, de câteva ore, dar cred că americanii şi-au atins scopul.

  3. explorish said, on Iunie 8, 2009 at 9:23 pm

    scopul fiind?

    intrebam doar impresii personale, fara a avea pretentia de acoperire 100% – incerc sa construiesc un puzzle al tarii aleia evitand sa ma uit la televizor, ci din impresiile oamenilor care au fost acolo (si n-am „vorbit” cu multi). cu gandul la un articol pe care l-am citit mai demult, din pacate nu mai stiu unde, in care se spunea ca ce se vede la televizor distorsioneaza complet imaginea realitatii – lucru care mi se pare foarte probabil, dar sunt curios sa aflu daca si alte pareri converg, si cum. ziceau in articol ca de la televizor se vede cum tara e aruncata in haos, pe cand de fapt haosul este doar in bagdad si cateva orase, in rest, la tara, e liniste, mult mai multa liniste, si oamenii traiesc mai relaxati decat pe vremea lui saddam. evident, autorul era american, dar ce zicea avea sens. de-aia snt curios si de impresii de la „neutri”.

    ca sa nu mai spun de versiunea irakienilor insisi, despre care nu se stie nimic.

  4. gradinaru said, on Iunie 10, 2009 at 12:09 am

    inpresii personale….repet, cu scuzele de rigoare, nu ai cum sa-ti faci o parere clara, definitiva în câteva ore de vizită oficială. linişte mai multă…da e dacă o să compari situaţia de acum cu cea din momentul în care SUA bombardau Bagdadul, rezistenţa nu cedează însă. Îmi spuneu câţiva militari că baza din Tallil a fost atacată ultima oară acum două săptămâni. Eu cred că americanii au reuşit să se impună într-o oarecare măsură.

  5. mouth loan said, on August 15, 2010 at 12:14 am

    excellent writing .


Comentarii

