Blog de reporter

Apa potabilă, secret de stat 2

Posted in munca mea by gradinaru on Mai 21, 2009

Abia am venit de la filmări. Am deschis blogul şi avalanşă de comentarii. Şi câteva întrebări. Mulţumesc. O să încerc să răspund prin acest post. Analizele le facem la un laborator de stat şi două private. Nu avem încă rezultatele. O să vină în câteva zile. Am încercat să alegem laboratoare diferite. Ideea este că analizele costă mult. Pe noi, câteva analize ne costă de exemplu, câteva zeci de milioane. Şi nu pretind că ele ar defini întreaga situaţie. Doar ca să afli dacă în apă există sau nu un singur metal greu, Pb de exemplu, trebuie să plăteşti 25 de euro. Am luat probe de apă şi din surse publice şi din locuinţele unor bucureşteni, aleşi absolut la întâmplare. Recoltările au fost făcute de medici.

Da, este posibil ca apa de la sursă, respectiv de la staţia de tratare, să fie absolut ok, iar la robinet să nu mai fie bună. În Bucureşti de exemplu, Apa Nova nu-şi asumă răspunderea pentru ce ajunge în casele oamenilor întrucât contractul de concesiune prevede că societatea trebuie să asigure apă potabilă doar până la intrarea în blocuri. Mai departe, Doamne ajută! Ei spun că proprietarii trebuie să aibă grijă de ţevile proprii.

Dar aici avem o problemă: legea calităţii apei potabile lasă de înţeles (formularea e confuză) că furnizorul de apă trebuie să-şi asume responsabilitatea totală faţă de public, chiar şi când probele nu sunt ok. Pentru „public” sunt date ca exemple locaţii gen grădiniţe, spitale, etc.
Repet, oficial apa furnizată prin reţelele publice e bună dar după cinci zile de filmări, constat că sunt o groază de probleme.

Până acum am filmat în Bucureşti,Snagov, Popeşti -Leordeni, Jilava, Pantelimon, Pipera, Arcuda, Roşu, Crivina (staţia de tratare) şi mai avem. Am făcut aproape o mie de km în câteva zile. Am adunat statistici şi multe păreri.

Sigur nu voi putea merge peste tot unde poate, ar trebui dar pur şi simplu nu se poate să acoperi tot. Noi încercăm. Avem un timp de realizare a documentarului pe care dacă nu-l respectăm, materialele nu ajung la voi la timp. Ce pot să vă spun este că de luni încoace, ne începem ziua de lucru de 5 dimineaţa şi o terminăm noaptea târziu.

Aştept în continuare părerile voastre. Mulţumesc.

16 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bigdady said, on Mai 22, 2009 at 7:57 am

    Felicitări pentru inţiativă.
    Sper ca reportajul să aibă impactul scontat şi mai sper ca măcar în an electoral autorităţile să-şi “mişte fundurile” pentru rezolvarea problemei. Foarte posibil ca firmele ce îmbuteliază apă să fie în avantaj după un astfel de material dar, de ce nu, odată ce e luată în balanţă sănătatea noastră a tuturor e ok.

  2. blogideologic said, on Mai 22, 2009 at 9:34 am

    Pot garanta că laboratoare excelente pentru analiza calităţii apei există şi în România. Dar tema calităţii apei din aquifere, şi identificarea surselor de poluare pentru aquifere, trebuie reluată pentru toată România. Ea este foarte strâns conectată şi cu problema exploatării aurului de la Roşia Montană. Ştiu că firma canadiană a reuşit să strângă vreo 5000 de semnături ale localnicilor plătiţi, în favoarea deschiderii exploatării de la Roşia Montană. Dar firmele canadiene din exploatarea aurului pe aiurea în lume, au o lungă experienţă de poluare a aquiferelor în urma lor. Firmele canadiene din exploatarea aurului nu spun că nu respectă principiul “Poluatorul plăteşte”, semnează toate acordurile anti-poluare cu ţara în care urmează să exploateaze aurul. Apoi exploatează aurul, poluează aquiferele, şi pleacă. Fără să plătească absolut nimic. Pentru că au în acelaşi timp un management pentru evitarea plăţii la poluarea pe care o provoacă.
    Sper foarte mult că va fi continuată discuţia despre poluarea apei, şi identificarea unor căi de prevenire. Din nou, felicitări blogger-ului care a deschis discuţia !

  3. Ovidiu said, on Mai 22, 2009 at 3:46 pm

    Abia astept sa vad reportajul. Stau in Pantelimon, unde e Neferal-ul. Apa nu numai ca nu este potabila, dar nici sa te speli cu ea nu este ok. Da, 90% din orasul ilfovean Pantelimon nu are canalizare si apa curenta, ci puturi cu hidrofor si fose septice. Deci e plin de rahat, cum bine ai zis. Dar daca pamantul este asa de puluat, panza freatica e muci, atunci si apa din put este extrem de poluata. Nu mai vorbim de cat de calcaroasa este. Astept un reportaj despre Pantelimon, cel mai sarac oras bogat din coasta Capitalei. Un oras fara niciun parc, niciun spital, cu doar 8 politisti, cu o rata a infractionalitatii de zece ori peste media pe tara, cu o singura strada asfaltata si fara un plan de urbanism. In schimb, daca ne luam dupa bugetul local, este un orasel bogat. Succes in documentare. Daca te pot ajuta cu ceva… scrie-mi un mail.

  4. teekaz said, on Mai 23, 2009 at 10:13 pm

    Anca, cu siguranta ca veti realiza un „reportaj special” de exceptie…dar:

    1. De ce te astepti ca apa din reteaua de canalizare sa fie potabila ? In contractul de furnizare a apei potabile, pe care il ai ca si utilizator al serviciilor de furnizare, scrie asa ceva ? Ma intreb si eu, pentru ca adesea vrem sa judecam viata dupa reguli ale bunului simtz….Sincer, exista vreo lege, un paragraf in baza caruia o autoritate, un furnizor de servicii ar trebui sa fie luat de urechi DACA nu avem apa potabila la teava la chiuveta ?
    2. De vazut probabil ce se intampla in niste capitale europene, pentru ca in calatoriile mele in strainatate, adesea am avut ocazia, la hotel sa citesc avertismente sa nu folosesc apa de la chiuveta, ci numai apa la sticla, imbuteliata…si erau hoteluri ok, nu bombe, prin Europa….DECI care este practica in alte parti ?
    3. Responsabilitatea este impartita in ce priveste calitatea apei – este clar ca la subsolul blocului in sus, pe tevi este treaba asociatiei de proprietari, DECi depinde de unde recoltezi apa pentru probe….
    4. In ce priveste informatia de mediu si accesul la ea, eu parca stiu de un alt caz, tot din tara, nu de la Targoviste, dar in care a fost castigat procesul…organizatiile de mediu active din Romania cred ca stiu mai multe….
    5. Romania este tara tuturor posibilitatilor, si anume sa ni se dea apa cu probleme, nimeni sa nu isi asume responsabilitatea si publicului sa nu ii pese…..

  5. Viorica said, on Mai 24, 2009 at 12:24 am

    Am scris un comentariu la Apa potabila, secret de stat 1. Intrucat am lucrat in domeniu poate gasesti ca e interesant ce am scris acolo.

  6. blogideologic said, on Mai 24, 2009 at 7:08 am

    @ Viorica
    Am trecut blogul dumneavoastră la favorites, ca să revin asupra textului despre apa. Dar este absolut imposibil ca problema calităţii apei să fie rezolvată fără o abordare naţională radicală. Aici propun două ţinte distincte, pentru rezolvarea cărora există deja ministere distincte în statul românesc modern. Ţinta # 1 ar putea fi denumită Calitatea apei din aquifere şi prevenirea poluării aquiferelor. Modelul fiducial pentru Ţinta # 1, ca motiv de tratare a sa drept prioritate naţională, ar putea să fie politica statului Israel modern faţă de apă. Ţinta # 2 ar putea fi denumită Construirea unui sistem inteligent şi modern de educaţie ambientală în România. Acest sistem de educaţie ambientală trebuie să fie realmente aplicativ, şi să adauge valoare din punctul de vedere al capitalului intangibil. El trebuie să fie structurat pe baza temei „Agenda 21”. Eu ştiu că două mari conferinţe internaţionale „la vîrf”, una la Rio de Janeiro şi cealaltă la Johannesburg, separate între ele printr-un deceniu, au subliniat prioritatea „Agenda 21”. Trebuie construit şi la noi la modul raţional şi serios o Agenda 21 naţională, divizată într-o serie de Agenda 21 regionale. La rândul ei, o Agenda 21 regională este divizată într-o serie de Agenda 21 locale care acoperă întreaga regiune. Ca modele fiduciale, ca exemple de excelenţă pentru aceste Agenda 21 locale, trebuie să le menţionez în primul rând pe acelea din Toscana în Italia, surprinzător poate ceea ce spun, dar un alt model de excelenţă îl constituie Agenda 21 locală realizată de oraşul rusesc Sankt Petersburg, în fine, deloc surprinzător, voi cita iarăşi ca modele de execelenţă Agendele 21 locale realizate în statul Israel. În fine, vorbind despre sistemul de educaţie ambientală în România, aici Ministerul Educaţiei din România trebuie să vină cu o foarte serioasă „politică a ofertei”. Pentru că este imperioasă relansarea dezvoltării economice în România, şi eu vorbesc despre dezvoltare, nu despre creştere, –comunismul ne-a tâmpit realmente, deoarece a încercat să inculce în minţile noastre o egalizare de intenţie şi de extensie între cele două noţiuni–, trebuie să spun că ea poate fi realizată numai printr-o combinaţie inteligentă între o „politică a cererii” şi o „politică a ofertei”. Ei bine, dezvoltarea este imposibilă fără capitalul intangibil construit prin sistemul de educaţie. Funcţionarea unei întreprinderi economice, se înţelege la noi mai puţin aceasta, se bazează şi pe capital intangibil construit prin sistemul de educaţie. Analize economice serioase efectuate în Occident arată că la întreprinderile economice din Occident între 50 % şi 90 % din profit provine din capital intangibil furnizat gratuit de ţara respectivă! Ministerul Educaţiei din România trebuie să ofere posibilitatea unei educaţii ambientale aplicative bazată pe Agenda 21 de proximitate pentru fiecare şcoală ! Fiecare Agenda 21 de proximitate poate acoperi integral, sau numai local, teritoriul acoperit de o Agenda 21 locală. La noi, în general, unii lucrează şi alţii se aleg cu meritele. De aceea spun, în fiecare şcoală trebuie să existe o combinaţie între o o „structură asociativă”, care este realmente o noutate!, o invenţie!, şi o structură instituţională, de fapt structura instituţională clasică, existentă deja la Ministerul Educaţiei. Ei bine, profesorii şcolii care lucrează efectiv, eficient şi inteligent pentru Agenda 21 de proximitate a şcolii ar trebui să facă parte, repet, eu vorbesc despre o nouă politică a ofertei dusă de Ministerul Educaţiei, dintr-o asemenea structură asociativă. Complicat ? Da! Imposibil ? Nu !

  7. Viorica said, on Mai 25, 2009 at 12:10 am

    M-ai cam bagat in ceata pt ca habar n-am ce e Agenda 21 si cu ce se mananca. o fi de vina statutul meu de pensionara cu oarece vechime.
    Dupa ce am iesit la pensie am inchis usa in dosul careia se afla problemele de la fostul serviciu dar am intervenit aici pt ca m-am gandit ca experienta mea ar putea fi de folos.

  8. blogideologic said, on Mai 25, 2009 at 6:32 am

    @ Viorica
    Este vorba despre un anumit tip de management al problemelor de mediu. Numai bine,

  9. Viorica said, on Mai 25, 2009 at 10:32 pm

    Multumesc, mi-era teama ca am ramas eu prea in urma pt ca de cand m-ampensionat am avut alte preocupari.

  10. stelian muscalu said, on Mai 26, 2009 at 2:10 am

    esti pe acolo? nu mai stiu adresa de email

  11. Apa vieţii, apa morţii said, on Iunie 6, 2009 at 2:19 am

    […] fost o anchetă dificilă. Anca Grădinaru a muncit pe brânci pentru ea. Senzaţia reporterului a fost că responsabilii ştiu prea bine că, mai ales în Ilfov, […]

  12. writeman said, on Iunie 6, 2009 at 12:59 pm

    felicitari, anca! bineinteles ca ati dat peste o buba care ar trebui sparta cat mai repede. nu stiu cat de prost iese apa nova din toata afacerea asta, dar m-a pus totusi putin pe ganduri pasajul asta:
    Apa Nova nu-şi asumă răspunderea pentru ce ajunge în casele oamenilor întrucât contractul de concesiune prevede că societatea trebuie să asigure apă potabilă doar până la intrarea în blocuri. Mai departe, Doamne ajută! Ei spun că proprietarii trebuie să aibă grijă de ţevile proprii.
    nu stiu in sarcina cui trebuie sa pice tevile de bloc, dar sunt un dezastru. ma tem ca si constructorii ar trebui luati de guler tare de tot in problema asta…

  13. […] De citit un reportaj foarte bun publicat pe Amar de Zi și realizat de Anca Grădinaru. […]

  14. mihaela said, on Noiembrie 21, 2009 at 1:56 pm

    Am intrat azi pe acest blog, cautand informati despre modalitatile de a purcede la un control serios si o reclamatie privind calitatea apei. Locuiesc in satul Magura-Nistoresti , Com, Bezdead, jud. Dambovita. Am instalat apa curenta in luna Mai, semnand un contract cu Primaria Bezdead pentru furnizarea apei potabile. De atunci, am avut numai probleme cu ei, nu au niciun fel de respect pentru utilizatori. Toata vara ne-au chinuit oprind apa in fiecare zi, raspunzand in bataie de joc la telefon, pana am depus o reclamatie la Protectia Consumatorului. Au primit o amenda si de atnci avem apa non stop. DAR ! Apa este din ce in ce mai proasta, plina de pamant si alte mizerii. Nu numai ca nu este potabila, dar nici rufe sau legume nu poti spala cu ea.
    Este revoltator, ce trebuie facut ?

  15. Vodafonul said, on Decembrie 15, 2009 at 11:26 am

    Din pacate traim in Romania si aici lucrurile stau „altfel”
    In SUA exista foraje pentru fiecare 1000 locuitori . La noi se merge pe alimentari centralizate care au multe „bube” .
    Statul ar trebui sa subventioneze forajele de apa ca si cele pentru pompe de caldura si sa lase oamenii sa-si vada fiecare de treaba lor


Comentarii

