Blog de reporter

DOCU 4

Posted in munca mea by gradinaru on Iulie 16, 2008

Documentarul cu numărul patru vrea să vă arate de ce serviciile oferite de industria turismului românesc sunt mizerabile. Am plecat de la ideea ca tot românul se plânge de asta dar nu ştim exact de unde pleacă problema. Ei bine, problema pleacă evident, de la oameni. Oameni care nu au legătură cu domeniul, ajunşi peste noapte patroni de hoteluri şi care, pe principiul „eu dau banul, fac ce vreau” au îndepărtat din sistem profesionişti. Sau care au cumpărat discutabil, unităţi ieftine de la stat doar pentru a le vinde ulterior la preţ dublu. Pe litoral, efectul e dramatic. Profesioniştii au plecat afară, cei mai mulţi pe vase de croazieră.
Personajele din documentar spun că în acest moment, nici măcar 10 la sută din personalul care lucrează în turismul românesc şi care are contact direct cu plătitorii, clienţii, nu este pregătit la standardele occidentale. Şcolile de turism de stat nu mai există.
Statul a lăsat problema în mâinile privaţilor, oarecum justificat, dar i-a obligat pe patroni să angajeze exclusiv personal specializat, adică doar bucătari, chelneri, recepţioneri cu diplomă fără ca mai departe să verifice cum şi dacă aceste firme îşi fac treaba la care s-au angajat. Speculanţii au profitat şi au înfiinţat sute de firme care în schimbul a câteva sute de euro, dau pe banda, diplome de chelneri, barmani sau bucătari. Şase luni ar dura pregătirea deşi aşa zişii cursanţi nici nu trec pe acolo. Patronii de restaurante acuză că oamenii care vin cu asftel de diplome nu ştiu să facă nici chestiile de rutină.
Singura şcoală de lungă durată de pregătire a personalului se află la Roman şi funcţionează sub umbrela Fundaţiei „Hanul Ancuţei”. Am filmat acolo şi pentru han, un brand în domeniu. O să vedeţi dacă şi cum se mai poate păstra un brand în turismul românesc. Şi am mai filmat pe litoral, în cinci staţiuni.
Ce am păţit acolo? Gheorghe Hagi ne-a dar afară din Hotelul Iaki pe care îl deţine, deşi anterior apariţiei noastre primisem acceptul de a filma şi promisiunea unui interviu cu managerul hotelului din partea directorului de marketing. Am vrut să filmăm într-un hotel cu pretenţii, ştiind că şi marile unităţi au probleme de personal. Când am ajuns la Iaki, Gheorghe Hagi, imaginea României, a început să ţipe de la distanţă la mine şi la operator că nu avem ce căuta acolo. I-am explicat că suntem acolo cu acordul şefilor hotelului şi l-am rugat să vorbească normal cu noi. „Tu cu mine să vorbeşti??????” a ţipat la mine Hagi. Ştiţi replica altui mahăr din fotbal care l-a umilit înclusiv pe Hagi, către un ziarist, „eşti o zdreanţă!!!” Am avut senzaţia că tonul lui Hagi către mine vroia să spună acelaşi lucru.
La o altă terasă unde poposesc o groază de vipuri locale şi centrale, construită exact peste calea ferată ce leagă Mangalia de Constanţa, am găsit meniuri cu preţuri total diferite de la un produs la altul. Răspunsul: „cred că se joacă cei mici pe meniuri cu pixul.”
La Costineşti, lânga fosta „Vraja Mării” un patron de terasă a sărit la bătaie la noi pentru că filmam un muncitor care suda ceva. Prietenul lui ne-a acuzat că noi, jurnaliştii, stricăm imaginea litoralului românesc şi ne-a aruncat-o superior „n-aveţi bani voi bă, ameţiţilor, să scrieţi de mine!” L-a întrebat operatorul ce să facă şi el să aibă bani ca el. Ne-a răspuns sec: „să furi bă, să furi!”
Alţi patroni pe parcursul filmării, s-au lăudat cu implementarea unor măsuri menite să atragă clienţii. „Uitaţi, de exemplu, mie dacă îmi cere clientul un pahar de vin, îi dau numai atât, nu mă interesează dacă pierd restul sticlei. La urma urmei, câştig un client.” Ne-am dus a doua zi, în acelaşi loc, în calitate de consumatori şi am cerut doar un pahar cu vin. „Nu se poate că eu dacă îi cer barmanului doar un pahar de vin pentru dumneavoastră, el ce face cu restul sticlei?” a venit replica ospătarului. „Păi, patronul spunea ieri că se poate.”. „Aşa o fi, dar pe mine mă pune să plătesc restul sticlei, dacă vă dau la pahar.”
Şi tot aşa.
Mai multe în documentarul care se va numi probabil, „Un chelner bun, vă rog!”

7 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gabriela Savitsky said, on Iulie 21, 2008 at 11:44 am

    Foarte faine emisiunile tale!

  2. starsgates said, on August 10, 2008 at 5:55 pm

    Nu te supăra pe mine, dar mi se pare că jurnaliştii au ajuns să vadă doar jumătatea goală a paharului.
    Să ştii că se întâmplă şi lucruri frumoase la noi, doar că ele trec neobservate şi chiar dacă sunteţi atenţionaţi că va avea loc un asemenea eveniment, îl ignoraţi considerând că nu va avea ,,priză la public,,

  3. Petrisor Socol said, on August 28, 2008 at 7:39 pm

    @Anca

    Buna, am vizionat reportajul despre crescatoria de melci: mi-a placut la nebunie reportajul, felicitari 😉

  4. Dan Terteci said, on Septembrie 9, 2008 at 3:19 pm

    @starsgates – probabil ca stii tu ceva. Lucrurile bune sunt asa de putine ca trec neobservate in mare parte. Sunt si prezentari de situatii/evenimente pozitive, dar nu le observa oamenii. De cele mai multe ori, intr-o asemenea situatie, reporterul este banuit de cine stie ce interese ascunse.

  5. White Wolf said, on Septembrie 13, 2008 at 7:40 pm

    Lucrurile bune nu trebuie indreptate, dar cele rele… da!
    iar jurnalism nu inseamna consemnarea „succesurilor” ci informare pentru indreptarea greselilor!

  6. vasile said, on Octombrie 2, 2008 at 8:10 pm

    Bun articolul dar nici o reactie din partea celor in drept. Iar despre ,,patroni„ numai de,,bine„. Sanatate si sa va creasca blogul! de la han numai de bine

  7. DRAGOS said, on Octombrie 11, 2008 at 4:53 pm

    felicitari ptr documentarele privind infrastructura .


Comentarii

